Elindult a digitális állampolgárság

2024. szeptember 2-vel új időszámítás kezdődött a hazai elektronikus ügyintézés világában, hatályba lépett a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (a továbbiakban: Dáp. törvény). Cikkünkben összefoglaljuk a jogszabályhoz kapcsolódó legfontosabb változásokat.


Előzmények

A hazai elektronikus ügyintézés szabályozása több mint 20 éves múltra tekinthet vissza. A legutóbbi és mindezidáig talán a legjelentősebb változást az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (Eüsztv.) hozta. Ez a jogszabály tette alapvető joggá az elektronikus ügyintézést a magánszemélyek részére, a gazdálkodó szervek és az állami szereplők számára pedig kötelezővé.

A digitalizáció következő szintlépését a 2022-ben elfogadott Nemzeti Digitális Állampolgárság Program (NDÁP) határozta meg. Az NDÁP az alábbi alapvetéseket és célkitűzéseket határozta meg:

  • 2026-ra az állampolgárok szinte minden közigazgatást érintő ügyet intézhessenek elektronikusan
  • az állami adatvagyon felhasználása az eddigieknél jóval szélesebb körben történjen meg
  • kerüljön létrehozásra az állami alkalmazások működését biztosító “nemzeti felhő”
  • Kiemelt szempont az életesemény alapú ügyintézés, a felhasználói élmény és a mobil eszközök támogatása.

A Dáp. törvény legfontosabb újdonságai

Új szerepkörök

Az Eüsztv. korábban minden kötelezett állami és piaci szereplőt egységesen elektronikus ügyintézést biztosító szerv kategóriába sorolt. A Dáp. törvény ezt az egységet megbontja és két új fogalmat hoz létre:

  • Digitális szolgáltatás nyújtására köteles szerv: ide tartoznak a klasszikus állami szereplők (pl. államigazgatási szervek, helyi önkormányzatok, hatósági jogkör gyakorlói, stb.)
  • Digitális szolgáltatás biztosítására kötelezett szervezet: ebbe a körbe elsősorban a közfeladatot ellátó gazdálkodó szervezetek és piaci szereplők tartoznak (pl. közműszolgáltatók, hitelintézetek, biztosítók, telekommunikációs szolgáltatók)

A két szervezeti típus között mind a nyújtandó szolgáltatások körében, mind a szolgáltatások ütemezésében eltérés található. A digitális szolgáltatás nyújtására kötelezett szervezeteknek jóval szélesebb körű elvárás rendszernek kell megfelelniük, mint a digitális szolgáltatás biztosítására kötelezett szervezeteknek.

DÁP ID

A Dáp törvény egyik kiemelt újdonsága a digitális állampolgár azonosító, vagyis a DÁP ID. Ez egy új egységes azonosítást biztosít a felhasználók számára. Fontos, hogy az eljáró szerv az ügyintézés során nem kérhet be az ügyféltől más azonosítót, amennyiben arra szüksége van, azt a DÁP ID alapján neki kell beszereznie az érintett közhiteles nyilvántartásból.

Az azonosító természetes személyek részére kerül kiadásra, és gyakorlatilag egész életünkben elkísér bennünket, nem változik. Ugyanakkor a korábbi 4T adattal ellentétben semmilyen természetes személyazonosító adatot nem tartalmaz.

DÁP mobilalkalmazás

A DÁP mobilalkalmazás a digitális állampolgárság “lelke”. Maga a digitális állampolgárság is ezen keresztül aktiválható, illetve innen érhetőek el az egyes keretszolgáltatások is. Jelenleg még az aktiválás személyes megjelenés szükséges egy kormányablakban, de a célok között szerepel ennek digitalizálása.

Fontos: A digitális állampolgárság aktiválásával alapértelmezetten az elektronikus kapcsolattartást választjuk automatikusan valamennyi érintett szolgáltató és szerv esetén!

Keretszolgáltatások

A digitális állampolgárság keretein belül 5 új keretszolgáltatás indul el. Ezen szolgáltatások kiegészítik a jelenlegi SZEÜSZ/KEÜSZ rendszert, átfogó megoldásokat biztosítanak, amelyeket minden érintettnek be kell építenie a folyamataiba.

Az új keretszolgáltatások az alábbiak:

  • eAzonosítás: DÁP alkalmazással történő azonosítás a KAÜ-n keresztül
  • eAláírás: minősített elektronikus aláírás
  • ePosta: BKSZ funkciók
  • eDokumentumkezelés: hiteles elektronikus dokumentumkezelés
  • eFizetés: online fizetés megoldás

A fenti 5 tétel közül az eAzonosítás és az eAláírás keretszolgáltatások 2024. szeptember 2-től élesedtek, a többi szolgáltatás pedig tervezetten 2026-ban indul el.

Kapcsolat

    A közszféra digitális partnere vagyunk. Iratkezelési, e-ügyintézési, adatvédelmi és információbiztonsági szakértelmünkkel segítjük a hatékony és jogszerű működést.
    Bemutatkozás
    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram